Znajdziesz nas na:
Kup biletfacebook   youtube
Stół bez szczęścia / Cudowny MandaynUdostępnij na FB

Zapraszamy na kolejny występ w ramach Polskiej Sieci Tańca, organizowanej przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

Tym razem zobaczymy się w Bytomiu podczas Rozbark In Motion - Międzynarodowego Festiwalu Teatru Tańca i Ruchu.

 

Stół bez szczęścia

Premiera odbyła się 18 grudnia 2013 r.

choreografia Elżbieta Pańtak
muzyka Abel Korzeniowski
czas trwania 23 min


Przepiękna, poruszająca opowieść o samotności i walce o uwagę drugiego człowieka. Ukazuje przeżycia dziecka, które jest bacznym obserwatorem i świadkiem relacji istniejących między rodzicami. Spektakl w bardzo emocjonalny sposób pokazuje radość dziewczynki przeżywaną podczas, gdy rodzice okazują sobie uwagę i uczucie smutku i strach dziecka widzącego niezgodę między ukochanymi osobami. Spektakl ma wyraźnie zarysowaną linię dramaturgiczną.
 

Czasami trzeba być obok i czyjąś małą dłoń
zamknąć w swojej dużej dłoni.
Czasami trzeba spojrzeć głęboko
i uważnie w beztroskie oczy dziecka
bo dziecko boi się świata.

                        Elżbieta Pańtak
 

Obsada

Dziecko: Arkadia Ślósarska
Matka: Joanna Polowczyk
Ojciec:  Grzegorz Pańtak

 


Cudowny Mandaryn (węgierski tytuł: A Csodálatos Mandarin)
Balet-pantomima w 1 akcie, libretto: Menyhért Lengyel; muzyka: Béla Bartók
Prapremiera światowa 28.11.1926 (Kolonia, Niemcy).
Data powstania utworu muzycznego 1917/18.
Libretto za Ireną Turską, Przewodnik baletowy: „Scena przedstawia ciemny zaułek w wielkim mieście i fragment wnętrza opuszczonego atelier, gdzie gnieździ się szajka złoczyń­ców. Złoczyńcy wysyłają Dziewczynę na ulicę, by zwabiała mężczyzn. Pierwszym, którego Dziewczyna sprowadza, jest Stary Mieszczanin. Złoczyńcy obrabowują go i mordują, a zwłoki wrzucają do otworu w podłodze. Następ-ną ofiarą jest młody Student, którego ubóstwo ratuje od śmierci: widząc jego puste kieszenie, złoczyńcy wypędzają go. Wreszcie Dziewczyna zwabia egzotycznego cudzo-ziemca w bogatym chińskim stroju. Złoczyńcy ukrywają się, a Dziewczyna kusi tańcem obojętnego Mandaryna. Nagle w mężczyźnie budzi się gwałtowne pożąda­nie; chce zdobyć Dziewczynę, przerażoną tym wybuchem na­miętności. Gdy ucieka ona od Mandaryna, wychodzą z ukrycia złoczyńcy. Usiłują zabić dziwnego gościa, zadają mu ciosy nożem, duszą, wieszają, wrzucają pod podłogę, lecz za każdym razem ów dziwny czło-wiek podnosi się i gnany nieprzytomnym pożądaniem, dąży ku Dziewczynie. W niej zaś budzi się litość i wzruszenie. Gdy wreszcie Mandaryn ją zdobywa, los jego wypełnia się - umiera w ramionach Dziewczyny. Użyta w tytule nazwa dostojnika chińskiego nie posiada realnego odpowiednika w treści baletu. Ponieważ jednak wiąże się z nią pojęcie władzy, głębokiej wiedzy i siły duchowej, zastosowano ją symbolicznie jako określenie cech głównej postaci, istoty niemal nadludzkiej i tak długo nieśmiertelnej, dopóki nie ulegnie namiętności. Akcja baletu rozgrywa się w nieokreślonym miej­scu i czasie, lecz osadzenie jej w środowisku wielkomiejskich mętów społecznych wiąże ów balet z każdą epoką. Wystawiony po raz pierwszy 28.11.1926 w Kolonii, w chor. H. Strohbacha, Cudowny Mandaryn zdjęty został po premierze na skutek protestów, jakie budziło jego drastyczne libretto. Muzyka była jednak nadal wykonywana w formie suity na estradach całego świata. Pełna niezwykłego napięcia dramatycznego, ostrych spięć dynamicznych i kontrastów, pulsująca rytmem i drapie­żną pasją muzyka Bartóka czyni z tego baletu jeden z najbar-dziej emocjonalnych, ekspresyjnych utworów scenicznych. W reali­zacji budapeszteńskiej choreograf stosował się ściśle do udzie­lanych mu osobiście wskazówek kompozytora, toteż inscenizacja ta uważana jest za najbliższą intencjom Bartóka. ”

Wersja Cudownego Mandaryna zrealizowana dla Kieleckiego Teatru Tańca przez Grzego-rza Pańtaka zawiera założenia oryginalnego libretta. Forma ruchowa kompozycji choreograficznej wynika ze sposobu widzenia poszczególnych postaci baletu przez choreografa
i chęci utrzymania napięcia emocjonalnego tego dramatycznego baletu. Współczesny język tańca daje dziś możliwość kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu zarówno choreograf jak i wykonujący role artyści tańca mogą nadawać indywidualny rys kreowanym postaciom.

 

CHOREOGRAFIA
KOSTIUMY
GRZEGORZ PAŃTAK

LIBRETTO
MENYHÉRT LENGYEL

MUZYKA
BÉLA BARTÓK

SCENOGRAFIA
LUIGI SCOGLIO

REŻYSERIA ŚWIATŁA
PROJEKCJE
BOGUMIŁ PALEWICZ

FILM
MARIA ŁOZIŃSKA

REALIZATORZY
PRACOWNIA KRAWIECKA Jolanta Dudek, Małgorzata Sasak, Henryka Stokowiec
WYKONANIE KONSTRUKCYJNE SCENOGRAFII SPEWEX MIELEC - Marcin Mateja
KIEROWNIK TECHNICZNY Piotr Sarnecki
WYKONANIE ELEMENTÓW ARTYSTYCZNYCH SCENOGRAFII Maciej Miernik
oraz PRACOWNIA TECHNICZNA KTT Adam Bakalarz, Paweł Lato, Paweł Mańkowski, Piotr Sarnecki
OBSŁUGA TECHNICZNA SCENY Adam Bakalarz, Paweł Kita, Paweł Mańkowski, Grzegorz Matuszczyk,Jarosław Soczomski
REALIZACJA DŹWIĘKU Piotr Kowalski
REALIZACJA ŚWIATŁA Mirosław Sobczyk
REALIZACJA PROJEKCJI Jakub Frączek


OBSADA
Dziewczyna- Małgorzata Kowalska
Bandyci -  Krzysztof Dziarmaga, Kacper Czyż, Aleksander Staniszewski
Mieszczanin – Tomasz Słomka
Student – Dawid Pieróg
Mandaryn - Mateusz Wróblewski
Prostytutki – Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska
Balet :
Małgorzata Boruń, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Marta Rolska







Tagi
teatr tańca, kontakt, szkoła tańca, sztuka, przedstawienie, spektakl, zespół, ktt, warsztaty, mecenta, kurs kwalifikacyjny, media, zabawa, wypożyczalnia, aktualności, ogłoszenia, archiwum, galeria, historia, festiwal, zamówienia
Kontakt z nami
Chcesz się z nami spotkać? Nie możesz znaleźć interesujących Cię informacji na stronie? Skontaktuj się z nami.

ico Kielecki Teatr Tańca
Plac Moniuszki 2B
25-334 Kielce
ico Centrala: 41 36 76 712
Fax: 41 36 76 911
ico E-mail: sekretariat@ktt.pl
ico www: www.ktt.pl
Copyright 2012 Kielecki Teatr Tańca wszystkie prawa zastrzeżone.
Designed by PC-SYSTEM
facebook   youtube